Společnost Scania Czech Republic vznikla v květnu 1994. Její sídlo a 1. servis se nacházely v pražských Stodůlkách. Dnes byste je tu ale hledali marně: na místě stojí prodejna stavebnin. 🇨🇿 Úkolem české pobočky a jejích 21 zaměstnanců bylo seznámit zákazníky s novou značkou kvalitních vozidel a poskytovat stejně dobrý servis. Prvním klientem se stala firma ČSAD Kroměříž – a další na sebe nenechali dlouho čekat... 🤝
Chcete se dozvědět více zajímavostí z naší historie? Další díl série 30 příběhů Scania zveřejníme už brzy. Sledujte nás, ať vám neuteče. ✔️
👉 V roce 1891 byla ve městě Södertälje založena společnost Vabis, která vyráběla koněspřežné tramvaje, drezíny a osobní i nákladní vozy. Továrna sídlila na strategickém místě u železničního uzlu a poblíž kanálu, který zajišťoval přístup k Baltu a k jezeru Mälaren. ⛴️
👉 Roku 1900 vzniká v Malmö firma Scania, produkující gumárenské stroje, vysavače, převodovky a jízdní kola. 🚲 Zanedlouho přidala i automobily a nákladní vozy s nosností až 3 tuny.
🤝 Tyto dvě firmy se v roce 1911 spojily a vznikla společnost Scania-Vabis se sídlem v Södertälje. Tam Scania sídlí až dodnes. 📍
– tentokrát vzpomínkou na absolutní vrchol nabídky v roce 1994, kdy Scania začala působit i na českém trhu. 🇨🇿
Šlo o vozidlo typu T 143 s osmiválcovým 14litrem o výkonu 500 koní. 👉 Dnes, o 30 let později, osmiválec stále žije. Má ale objem 16 litrů a výkon až 770 koní. Legendární vozidla s přední kapotou vyráběla Scania v 90. letech a na začátku 21. století v Evropě prakticky jako jediná.
Co na tento „nosatý“ bourák říkáte? 👃 Pamatujete si ho ze silnic? A máme tu někoho, kdo ho řídil? Dejte nám vědět v komentářích. 🙂
V tomto díle série 30 příběhů Scania na něj navážeme. Vracíme se do roku 1940, kdy společnost Scania-Vabis zaměstnala ve své továrně v Södertälje první ženské pracovnice. 🧑🔧
Zaměstnankyně nejdříve pracovaly jako kontrolorky a na podobných pozicích. ✔️ Odpor proti zaměstnávání žen v továrně přetrvával po mnoho let. Přesto jejich počet postupně rostl, i v souvislosti s tím, jak se zvyšovala mechanizace. Dnes jsou ženy nedílnou součástí společnosti Scania v týmech po celém světě. Díky za vaši vytrvalost, dámy! 💪
👉 Baví vás zajímavosti z historie Scanie? Sledujte nás, ať vám žádná neunikne.
Předtím, než se společnosti Scania a Vabis v roce 1911 spojily, pustily se obě do produkce nákladních automobilů. 👉 První náklaďák společnosti Vabis pochází z roku 1902. Podle katalogu ze stockholmské automobilové výstavy z roku 1903 uvezl automobil 1,5 tuny a po cestách jezdil rychlostí až 12 km/h.
👉 V roce 1902 vznikla také první série pěti nákladních automobilů tehdy konkurenční společnosti Scania. I ty zvládly 1,5 tuny, a to díky dvouválcovému motoru o výkonu 12 koní, který byl umístěný pod sedadlem řidiče.
Co na naše první náklaďáky říkáte? 🙂 Napište nám do komentářů a sledujte další díly série 30 příběhů Scania. ✔️
🔔 Je tu další díl série 30 příběhů Scania – tentokrát o důležité osobě, která v 90. letech pomáhala prvním českým zaměstnancům Scania dokonale poznat značku, její technologie a procesy.
Scania v roce 1994 v Česku startovala se švédskou pomocí. 🇸🇪 Prvním generálním ředitelem zdejší pobočky byl Kurt Lennart Persson, pamětníci ale připomínají také oblíbeného technického poradce Olleho Bertilssona (druhý zleva). „Naučil nás všechno, co jsme potřebovali,“ vzpomíná na něj dnešní ředitel dealerství Bohemia Viktor Šafář.
Olle byl pověstný tím, že vždy a všude nosil dřeváky. Hlavně byl ale schopný pomoci s papírováním i opravou závad přímo na dílně a posunul díky tomu českou Scanii zase o kousek dál. Děkujeme, Olle! 🙂
📖 Píše se rok 1909 a 5členná posádka se vydává na dobrodružnou, 520 kilometrů dlouhou cestu z Malmö do Stockholmu. Řídí přitom nákladní vůz Scania E s motorem o výkonu 24 koní a koly s kuličkovými ložisky. 👉 Tipnete si, jak dlouho jim cesta zabrala?
3 dny. Skupina si přitom musela poradit s tehdejšími polními cestami a častým vyhýbáním se koňským povozům – cestu ale úspěšně dokončila. 🙂 Jedním z členů výpravy byl i Per Alfred Nordeman, pozdější první generální ředitel společnosti Scania-Vabis, která vznikla v roce 1911.
Už před 30 lety vozila Hollandia mléčné výrobky našimi vozidly. 🥛🤝🚛 Svoji Scanii 93M 124 s chladírenskou nástavbou tehdy podle pamětníků pořídila přímo v Holandsku.
👉 Známý výrobce mléčných výrobků aktuálně přebírá od českého zastoupení Scanie novou cisternu 500 G pro svoz mléka. Doplní dvojici stejných vozidel, které Hollandia převzala vloni.
Díky obnovené spolupráci tak Scania může s Hollandií opět vozit mléko pro své skvělé jogurty – stejně jako v 90. letech. 🙂
Už před 30 lety vozila Hollandia mléčné výrobky našimi vozidly. 🥛🤝🚛 Svoji Scanii 93M 124 s chladírenskou nástavbou tehdy podle pamětníků pořídila přímo v Holandsku.
👉 Známý výrobce mléčných výrobků aktuálně přebírá od českého zastoupení Scanie novou cisternu 500 G pro svoz mléka. Doplní dvojici stejných vozidel, které Hollandia převzala vloni.
Díky obnovené spolupráci tak Scania může s Hollandií opět vozit mléko pro své skvělé jogurty – stejně jako v 90. letech. 🙂
Právě dnes jsou to přesně tři dekády od 23. května 1994 – tedy ode dne, kdy zápisem do obchodního rejstříku vznikla česká pobočka společnosti Scania. 🇸🇪➡️🇨🇿 Nahradila tak importéra STM a převzala i jeho zaměstnance.
🎂 Zhluboka se nadechujeme, sfoukáváme všechny svíčky a doufáme v dalších (minimálně) 30 úspěšných let na cestě s vámi. Ať už Scanii řídíte, nebo jí jen fandíte, děkujeme vám za přízeň. 🙂
Svá jména spojili se značkou Scania před více než 30 lety. 🤝 Petr Hnátko, Vladimír Jonáš, Viktor Šafář a Petr Terč jsou čtyřmi z našich služebně nejstarších zaměstnanců. Co je ve firmě drží?
🗣️ „Je to produkt jako takový a zároveň lidé, kteří ve Scanii pracují,“ popisuje Viktor Šafář. „Po nástupu jsem pochopil, že Scania není obyčejná masová značka. Postupně mi došlo, že je náš produkt výjimečný, nejlepší na trhu. Tím se prohluboval i můj vztah ke Scanii,“ dodává Vladimír Jonáš.
Jak vzpomínají na 1. polovinu 90. let, kdy ve Scanii začínali? A co všechno se za posledních 30 let změnilo? 🚛 To se dočtete v našem narozeninovém speciálu, vydaném ve spolupráci s magazínem Trucker CZ/SK. 👉 bit.ly/ScaniaCZ30_magazin
Pánové, děkujeme! 🙂
Jsou považovány za nejlepší evropské tahače své doby a doteď mají mezi fanoušky pověst průkopníků, na které je spoleh. 💪 Řeč je o Scaniích série 3.
👉 Série 3 se vyráběla mezi lety 1987 a 1997 a nabízela řadu motorů: od 9litrů o výkonu 230 koní až po 14litrový vidlicový osmiválec s výkonem 500 koní. Zároveň šlo o řadu, která představila inovovaná vozidla pro dálkovou přepravu s optimalizovanou aerodynamikou a názvem Streamline.
O oblibě série svědčí ocenění Truck of the Year z roku 1989. 🥇 Máme nějaké fanoušky trojkových Scanií i tady? Dejte nám vědět v komentářích – a sledujte nás pro další zajímavosti ze série Scania CZ 30.
Poté, co v roce 1994 vznikla Scania Czech Republic, bylo potřeba pro rychle rostoucí firmu vybudovat nové prostory. 🏗️ V roce 1996 proto Scania koupila pozemek u Prahy, na kterém mělo vzniknout obchodní a servisní centrum.
Během několika týdnů byl vypracovaný projekt a za rok už se firma ze Stodůlek stěhovala do nového. Takto o místě informoval článek z ledna 1998. 👇
✔️ Celková plocha areálu činí 15 000 m², půdorys budovy má 1 980 m²
✔️ Administrativní část má 28 kanceláří, recepci, odpočinkovou zónu pro zákazníky s TV a videorekordérem, jídelnu pro zaměstnance s občerstvením pro zákazníky, 3 zasedačky, učebnu, školicí centrum a fitcentrum
✔️ Servisní hala má rozměry 54×26 m se 6 místy a 2 montážními jámami, nechybí ani zkušebna brzdových systémů, pneuservis, mycí box s vlastním filtračním zařízením nebo zařízení schopné měřit vůle čepů přední nápravy
Slavnostního otevření se zúčastnil i tehdejší ambasador Švédska v ČR lngmar Karlsson. ✂️ Chrášťanské centrum od té doby slouží zákazníkům i týmu Scanie. Navštívili jste ho někdy? Napište nám v komentářích.
Celý článek najdete v magazínu na našem webu.
30 let Scanie v Česku si připomínáme i sérií 30 milníků z naší historie. 👉 Tentokrát se vracíme do roku 1951, kdy Scania-Vabis vyrobila svůj první přeplňovaný vznětový motor a stala se historicky první firmou, která v sériové výrobě použila technologii přeplňování turbodmychadlem. 🥇
Zákazníkům nabídla Scania-Vabis přeplňovanou verzi motoru D810 o objemu 11,3 litru pro průmyslové a námořní použití. Výkon 8válců s přímým vstřikováním se ještě zvýšil s přeplňovacím zařízením Brown-Boveri, a to ze 180 na 205 koní. 🚄 Na 450 těchto motorů bylo namontováno do železničních vozů ve Švédsku a některé byly vyvezeny do Dánska a Libérie.
Zdeněk Vápeník je v komunitě truckerů pojem. Miluje osmiválcové Scanie, jeho řidiči jezdí regionální i dálkovou přepravu nebo ADR a spousta kolegů ho zná i díky flotile 7 odtahových speciálů, se kterými jim pomáhá v nesnázích. 💪
Jeho firma vznikla v roce 1992. První vůz Scania, konkrétně verzi 113 400 se systémem turbocompound, zakoupil Zdeněk Vápeník v roce 1994 a značce zůstal věrný dodnes. A který model má sběratel a bývalý závodník nejradši? 🗣️ „V roce 1996 jsem dosáhl na dvě nové ještě hranaté Scanie 143 s čumákem a vzápětí dorazila na trh zaoblená série 4. Asi nejraději mám ty stotřiačtyřicítky, ve verzi 420. S jednou z nich jsem najezdil 1 600 000 kilometrů.“
Aktuálně tvoří vozový park společnosti 30 vozů, včetně odtahových speciálů Scania. 🚛 Poznáte je podle typického bílo-červeného zbarvení. Už jste je na silnicích potkali?
Promyšlený aerodynamický design, více místa v interiéru, nová pohodlnější sedadla, pokročilé elektronické systémy i přepracované osmiválce. 💥 To všechno přinesla série 4, uvedená v roce 1995.
Její vývoj probíhal už od poloviny 80. let a od počátku bylo zvažováno hned několik návrhů. Nakonec zvítězil design od italského studia Bertone, které stvořilo opravdovou legendu, popisovanou jako „nákladní automobil pro 21. století“ nebo „Nový vyzyvatel“. 💪
👉 Prioritou návrhářů byla aerodynamika, proto sérii dali zaoblené rohy zrcátek a kabiny nebo zakryté sklápěcí schůdky. Nové modely dostaly i výrazné horizontální lamely a charakteristické boční spoilery, které měly zabránit znečištění bočních oken. Posádky čtyřkových Scanií získaly více vnějších odkládacích prostor a větší lůžko ve spací kabině.
Z pohonných jednotek stojí za zmínku i nový šestiválec s objemem 11,7 litru a výkonem 400 koní, který zvládal držet krok i se špičkovými V8. Není divu, že série 4 získala v roce 1996 titul Truck of the Year. 🏆
30 let Scanie v Česku, to už je pořádný náklad vzpomínek. 🚛 Pojďme se ohlédnout za jednou z nich – otevření nového obchodního a servisního centra v Brně v září 2001, které se tak stalo třetím centrem Scania v ČR.
Že šlo o skutečně významnou událost, dokládá účast švédského velvyslance Haralda Fältha i tehdejších předních představitelů Brna. 🤝 Ti přestřihli pásku v čerstvě zrekonstruovaných budovách v Brně-Černovicích. Servis na ploše přes 1 000 m² nabídl 5 průjezdných stání o délce 30 metrů a 3 speciální stání o délce 15 metrů, která sloužila k demontáži havarovaných vozidel nebo opravám agregátů. 🛠️
Asi neexistuje fanoušek vozidel Scania, který by neznal legendární motor V8. Věděli jste, že tyto motory s nezaměnitelným zvukem se vyrábí už 55 let?
První 14litrový turbomotor o výkonu 350 koní představila společnost v roce 1969 – a zrodila se legenda. Ještě aby ne. Tou dobou byla V8 nejvýkonnějším motorem, na který jste mohli v evropských nákladních vozidlech narazit. 💪
Zároveň šlo o průkopníka vysokého točivého momentu při nízkých otáčkách. Asi není třeba dodávat, že jízda při nízkých otáčkách snižuje spotřebu paliva a prodlužuje životnost motoru. Nízké otáčky navíc umožňují omezit řazení na minimum. 🚛
Za svou první Scanií neváhali majitelé rodinné firmy Mikel Transport vyjet v roce 1992 autobusem až do švédského Södertäjle. 🇸🇪 Majitel společnosti Miroslav Mikel vzpomíná, že pro Scanii se tenkrát rozhodli pouze na základě referencí – a nikdy nelitovali. První 4 roky jezdili pouze k pravidelným servisním prohlídkám.
Na technickém vývoji v posledních 30 letech oceňuje pan Mikel především obrovský posun v ekonomice provozu. 🗣️ „Naše první Scanie s osmiválcovými motory ve verzích 420 měly průměrnou roční spotřebu kolem 33 až 36 litrů nafty na 100 kilometrů. Na kratší vzdálenosti bez možnosti jezdit plynule dokonce ke 40 litrům na sto. Dnes máme s výkonnějšími šestiválcovými motory roční průměr na úrovni 24 až 26 litrů na 100 kilometrů.“
Před dvěma lety si ke 30. výročí firmy nadělili vlajkovou loď řady S v šestiválci. S jejím výkonem i spotřebou jsou tak spokojení, že plánují obnovit všechna vozidla právě za tyto modely. Navíc pokud hledají řidiče, jméno Scania jednoduše funguje.
Psal se rok 2004 a na trh vstoupila řada R. Oproti sérii 4 přišli konstruktéři s mohutnější maskou připomínající písmeno V, zaoblenějšími partiemi a lépe vyřešeným prouděním vzduchu k chladícímu systému i pohonným jednotkám. 💪 Nyní navíc mohla obsluha pohodlně nastoupit i bez prvního sklápěcího schůdku. ✔️
A to nebylo vše. Ergonomicky vyladěnou palubní desku doplnil multifunkční volant, se kterým mohl řidič ovládat rádio, tempomat i palubní počítač. Řada R, později díky rostoucí nabídce kabin známá i jako PRT, PGRT nebo LPGRS, také přinesla novou automatizovanou převodovku Opticruise. 💥
Už v roce 2004 se Scania s touto sérií s výkonem 420 koní stala prvním výrobcem těžkých nákladních automobilů, který splňoval emisní normu Euro IV a po dalších vylepšeních také Euro V. O rok později vyhrála série R ocenění Truck of the Year. 🥇
Náš seriál o důležitých milnících v historii Scania Česká republika vjíždí do své poslední třetiny. 🚛 Dnes se podíváme do roku 2011, který znamenal obrovský skok vpřed pro systém správy vozového parku Scania Fleet Management.
Od této chvíle byla všechna vozidla určená pro evropský trh automaticky vybavena komunikátory Scania. 💻 Co to přesně znamenalo? Díky propojení vozového parku nyní společnost mohla nabízet služby jako podporu řidičů na cestách, nástroje pro správu vozového parku nebo komunikaci s autorizovanými servisy Scania. 🛰️
V tom samém roce přišlo využití topografických map k optimalizaci výkonu a spotřeby vozidel. 🗺️ Ukázalo se, že tempomat s aktivní predikcí napojený na GPS dokáže snížit spotřebu paliva až o několik procent, a to při minimální časové ztrátě. ⏱️
Množství analyzovaných informací v systému stále narůstá. Bez jaké funkce si už si nedovedete žádnou jízdu ani představit?